.
9 290 kronor!

Följ Patrik på http://twitter.com


BLOGGAR SOM STÖDJER:

  • Under.Ytan
  • Stories told by me
  • Utbränd
  • Isabellao
  • På Topp
  • Gniztrande Jag
  • RobinBlom.se
  • 7th
  • Ordfarande
  • Inreda.com
  • Inredabloggen







    Skänk 50 kronor eller mer för att synas med din blogg här!
    Klicka här!

  • Välgörenhet eller porr?

    Skrivet: 2010-01-12, klockan 13:44:27
    Haha det är så underbart med folk och företag som vågar säga saker och göra saker som andra inte vågar!

    Jag skrev
    i ett tidigare inlägg om Ryanairs nakenkalender som dom trycker för att samla in pengar till välgörenhet. Så här stod det på SVTs hemsida idag: "Men kritikerna menar att de faktiskt säljer porr."

    Jag vill veta vem / vilka som är kritiker och om dom har legat under en sten de senaste 25 åren...
    Det är ju för fan mer naket i HM katalogen som dimper ner i brevlådan en gång i halvåret!

    Om tjejerna i kalendern anses pyssla med porr så undrar jag vad de så kallade "kritikerna" tycker att 99% av svenska befolkningen pysslar med på stränderna under sommarhalvåret. Är det porr vi bedriver när vi svalkar oss i våra svenska vatten? Jag ser ingen skillnad... Jo det gör jag, skillnaden är att det Ryanair gör inbringar miljoner till behövande och det ser jag inget illa i.

    Gör du KRITIKER?

    Nakenkalender för ryanair

    Foto: Ryanair




    Etiketter: , , , ,

    Kommentarer
    JL säger:

    Håller med, folk som vågar göra saker som andra inte vågar.

    Likadant med prostitution och aktiv dödshjälp samt val av berusningsmedel (inkl knark). Då tycker vi likadant för ni hycklar väl inte?????

    2010-01-13 18:57:25
    sm säger:

    Jag anser inte att nakenhet har något alls med välgörenhet att göra. Det passar inte in i det sammanhanget. Det sänder ut fel signaler. Visst sex säljer men jag tycker det är fel att locka folk på det sättet när det är välgörenhet.

    Men det är inte samma sak på sränderna eftersom det varken handlar om välgörenhet eller pengar. Dessutom är det människor som ser ut på massa olika sätt. Man får se ut hur man vill, trocka som smala o ingen poserar eller tjänar pengar för det. Det finns inga skönhets idealer om hur lång, hur smal eller hur snygg du måste vara.

    2010-01-24 13:51:38
    Patrik Appelquist säger:

    Du drar det ganska hårda paralleller när du säger att "sex säljer" och jämför det med Ryanairs reklam. Eller är det kanske så att din definition av sex innefattar denna typ av exponering av hud?

    Nej jag tycker inte heller att sex passar in i sammanhanget. Däremot tycker jag inte att detta räknas som "sex". Varför ska vi se en halvnaken tjej på tv, göra reklam för mussli men vi som pysslar med välgörenhet ska hålla oss till gamla, omoderna sätt att marknadsföra sig? Välgörenhet behöver inte vara tråkigt! Vi måste våga vara tuffa, coola, nytänkande, utmanande.

    Jag relaterar inte mussli till sex. Jag ser kanske en vacker kvinna göra reklam för mussli och kanske tänker jag på just det musslipaketet nästa gång jag handlar mat, kanske.

    Det handlar inte om att någon ska tjäna pengar på det. Vi pratar fortfarande om välgörenhet? Det handlar om att skapa uppmärksamhet, att synas och utnyttja detta till någonting bra, för någon annan.

    2010-01-26 08:16:04
    http://www.Gatubarn.nu
    sm säger:

    Okej, då handlar det om vilken målgrupp man vänder sig till. Tror inte din teori håller i alla målgrupper tyvärr. Trodde alla som pysslade med välgörenhet ville få så bred målgrupp som möjligt.

    Det är bra med nytänkande och mordernisering men just i dethär fallet så håller jag inte med. Tror du att t ex att gamla människor som lever kvar i det förflutna lite och som blir chockade av att se nakenhet i media, vill skänka pengar till en välgörenhet om reklamen är opassande?

    I ditt fall handlar det om barn som inte har det lika bra som oss. tycker du då att det är rätt att antyda och försvara något som dethär? Jag menar, vill du att man ska tänka på "snygga tjejer" och hud och koppla det till din välgörenhet som handlar om utsatta barn? Är det den bilden du vill visa utåt för att få uppmärksamhet?

    Det finns så många andra nya sätt att samla in pengar på så det här är fel. Du är lite trångsynt måste jag säga. Inget personligt men försök att se från olika synvinklar. Varför inte göra en kalender som det är massa söta barn på då? Det är ju oftast dom det handlar om.

    Om du hade en dotter, skulle du vilja att hon va med på en sådan kalender? hmmm bra eller dåligt?

    2010-01-26 23:45:27
    Patrik Appelquist säger:

    Ja absolut koncentrerar man en sådan "pr-kupp" mot en viss målgrupp. Jag känner bara att, varför ta det så seriöst? Det är inte mer naket i deras kalender än vad det är hm´s klädkatalog och i deras fall går INTE pengar till välgörenhet...

    Alternativet är att strunta helt i denna typ av marknadsföring. Då hade de säkerligen inte fått hälften så mycket uppmärksamhet som nu. Jag menar, dom har ju helt klart satt igång diskussioner kring det =) Och ja självklart kommer inte alla att skänka pengar, kanske för att det är "naket" med i bilden. Men med denna kalendern kommer dom kanske åt folk under 35 som är lite mer vana vid "nakenhet". Det finns så många andra alternativ för de som inte gillar det. Men i det stora hela tror jag att man vinner på att göra det lite "utmanande" , lite nytt och vågat.

    Jag vet inte vilken åldersgrupp du tillhör men jag är född -85 och jag tänker inte på vackra kvinnor när jag äter min mussli, jag tänker inte på Fredrik Ljungberg när jag tar på mig mina kalsonger och jag tänker inte på vackra kvinnor från reklamen när jag schamponerar mitt huvud.

    Varför ska det vara okey för alla privata företag att göra reklam med "halvnakna människor" men inte för en ideell förening eller ett välgörenhetsprojekt? Vi kan ju hålla isär allt sånt annars? Går det inte nu?

    Nej för det är den gamla synen på ideella föreningar. Dom ska leva på bidrag, dom ska vara tysta, jobba för sig själva, inte stå ut för mycket, inte ta plats. Jag tänker inte anamma det trångsynta gamla tänket.

    Nej självklart finns det alltid folk som inte gillar "nytänkande" eller vi ungas, nya, kanske lite mer liberala sätt att marknadsföra oss. Men varför böja sig för gamla tankesätt? Bara för att behaga "alla". Kanske kan man inte behaga alla i alla reklamkampanjer.

    Jag uppskattar dina åsikter och att du delar med dig utav dem. Tycker om folk som säger vad dom tycker, även om man inte alltid tycker likadant =)

    2010-01-27 18:40:16
    http://www.Gatubarn.nu
    sm säger:

    Okej, Patrik nu har jag fått frid. Som sagt vi alla tycker olika och det får man acceptera.

    Nej, jag är inte gammal och grå och lever kvar i det förflutna. Du vet vem jag är o hur gammal jag är. Va bara tvungen att ifrågasätta som jag alltid gör när jag inte håller med.

    Tack o lycka till

    2010-01-27 23:47:41
    Cecilia säger:

    Haha som att det där skulle vara porr? Jag håller med dig i mycket av det du skriver, slå upp underklädesidorna i en H&M-katalog och du hittar lika mycket avklätt där.

    Kvinnokroppen är otroligt vacker, ja så vacker att både män och kvinnor kan sitta och titta på en bild hur länge som helst. Jag skulle lätt köpa en kalender om jag fick tag på en. Dock är det lite synd att det inte görs en kalender med män också. Men jag har läst flera gånger om (brand)män som vikt ut sig i en kalender för välgörenhet. Samma sak med "kalenderflickorna". Medelålders kvinnor som viker ut sig för någon slags välgörenhetsorganisation.

    Visst, man kan tycka att halvnakna kroppar inte har någonting med välgörenhet att göra. Och det har det inte heller. Men handen på hjärtat, om Ryanairs kunder (som består av väldigt mycket affärsMÄN) fick välja så tror jag att de hellre köper en kalender med fagra damer än blommor målade i akvarell av blinda barn i Kazakstan.

    Så länge ingenting är rasistiskt, hets mot folkgrupp eller diskriminerande så tycker jag att all välgörenhet är BRA välgörenhet.


    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Här ofta?

    Mailadress: (visas ej)


    Blogg/hemsida:

    Skriv här:

    Trackback
    Trackback-URL för detta inlägg: